MY PASSION

MY PASSION

Saturday, March 8, 2014

Episod Kenali 10 Jenis Perangkap (part ll)

Yosh, 

Amacam dengan hidup kau sekarang, ada ok? hope better la noh. Alrite minggu ni aku nak habiskan lagi 5 jenis perangkap syaitan. Hopefully, lepas korang baca ni jangan  cuba2 nak jadi syaitan plak, xbaik perdajalkan orang...ok. 

6) Suka Pandang Rendah pada orang
Pandang rendah ni bukan bermaksud kau pandang orang yang ukurannya rendah, tapi kau pandang rendah pada kebolehan orang lain. Perangkap ini terjadi bila kau rasa diri kau perfect dari orang lain, again syaitan win! Ok kau pandang rendah pada orang, tapi ada kau pikir orang pandang tinggi pada kau? Think man

7) Tak Suka Terima Teguran
Ok perangkap ni sama la dengan yang atas, bila rasa diri ni dah sempurna, bila ilmu penuh didada, bila sudah berada diatas, bila kau besar kuasa tetapi bila ada seseorang tegur perubuatan kau, terus melenting. Syaitan akan berbisik ditelinga kau supaya memaksa kau mengakui apa yang kau buat tu semua benar belaka, walhal ianya tak!!! Sekali lagi kau tewas pada setan, setan!!

8) Bangga diri
Antara penyakit yang menimpa orang-orang yang dikurniakan kelebihan oleh Allah ialah ujub. Kadang-kadang kelebihan itu tidaklah seberapa mana, tapi kalau ada penyakit dalam hati, timbullah ujub. Again syaitan winnnnn totally. Jangan bangga diri, kelak kau lupa diri, merana diri.

9) Suka berangan
Yang ni memang aku akui, aku pun tewas dengan perankap ni, berangan ni dah sebati dalam diri kita tapi satu jer masalah berangan ni...terlalu banyak imaginasi bikin kau leka siapa diri kau sebenar. Tak salah berangan, cuma apa kata letak sedkit usaha dalam berangan kau, kelak tak la sia2 berangan kau tu....nak berangan dapat bini lah, jadi apa usaha nya ? masuk la meminang kah3

10) Buruk sangka
Ni lagi satu perangkap baik punya. Tipikal orang kita lebih cenderung untuk berfikiran buruk sangka daripada berprasangka baik. Apa kata kita tukar sikit, jom berprasangka baik dahulu sebelum ia tukar menjadi buruk. stay away from seytan okeh.

okeh ni selesai sudah 10 perangkap syaitan yang mangsanya sudah tentu kau, eh  kita! so stay safe stay alive. AL-Fatihah buat keluarga mangsa yang beragama islam yang terlibat dalam nahas pesawat MAS terhempas. Takziah diucapkan, aku sedih dan bersimpati sangat :(

p/s: Terlalu mengharap sesuatu hingga terlupa untuk berusaha, Terlalu leka berdunia hingga terlupa ia hanya sementara.

p/s 2.0: sekarang ni kalau cakap 'yes i'm still single' memang kena bahan ke? Memang satu kewajipan ke untuk berkapel? kalau tak kapel memang dicop sebagai kolot ker? hey aku memang tanya kau!

No comments: