MY PASSION

MY PASSION

Wednesday, February 12, 2014

Episod Kenali 10 Jenis Perangkap (part l)

Assalamualaikum

Pelbagai jenis perangkap/trap yang dok ada dalam dunia ni seperti booby trap, foothold trap, deadfall trap dan trap paling femes sekali ialah 'speed trap'. Tapi sebelum tu apa fungsi perangkap? perangkap adalah bertujuan untuk menangkap sesuatu dengan helah sama ada atas niat baik atau buruk. Dah kenapa pulak aku berceloteh pasal perangkap ni? yela satu peringatan kepada kita supaya berhati-hati ketika berada diluar.

Okay itu semua perangkap yang dicipta oleh manusia, yang aku nak terangkan sebenarnya ialah perangkap yang dicipta oleh syaiton laknatullah! Hah syaiton pun ada perangkap ker? YES brado, ada jer...ha jom kenali perangkap puak seytan ni, seytan sungguh!

1) Sombong & Angkuh
Perangkap jenis ni sangat terkenal dan selalunya manusia akan tewas pada perangkap ni sebab kita sangat mudah lupa diri. Bila dikurniakan sesuatu kelebihan kita mulalah mendada dan jalan pun hidung pacak kelangit dan ketika itu jugalah kita sudah terkena perangkap syaitan. Padan muka kau manusia


2) Kedekut
Syaitan akan terus menghasut dan menghasut sebab itulah matlamat kewujudannya. Untuk itu mereka akan pasang perangkap sifat kedekut kedalam diri manusia supaya kita tidak menjadi pemurah dan tidak bersedekah kepada yang memerlukan. Jangan dok kedekut sangat, Allah tak kedekut dengan kau pun. 

3) Bongkak
Ya, bongkak. Menurut kamuih dewan dan pustakaq bongkak dapat didefinisikan sebagai berperasaan tinggi diri, sombong dan bangga diri. sebagai contoh bongkak dengan kepandaian yang dimiliki. Oh ya bongkak tidak ada kena mengena dengan bongok. sekian.

4) Khianat
Perangkap jenis ni aku berani kata sangat femes dalam kalangan orang kita, orang kita tak boleh tengok orang lain berjaya, mesti nak perdajalkan. Macam2 bentuk khianat dilakukan demi untuk menjatuhkan orang lain. Kepada orang yang suka khianati orang ni, cuba la khianat diri kau sendiri dulu. Ada bran?

5) Hasad Dengki
Perangkap seytan seterusnya ialah hasad bin dengki. Apa yang aku faham, dengki ni ialah satu perasaan dimana sifat cemburu yang disertai dengan niat jahat. Hasad dengki ni jugak boleh membawa kepada khianat. Hati2 dengan perangkap ni bro. Jangan dok dengki dengan orang sangat, orang yang dengki ni selalunya tak berjaya pun.


“Bukankah Aku telah perintahkan kamu wahai anak-anak Adam,
supaya kamu jangan menyembah syaitan?
Sesungguhnya ia musuh yang nyata terhadap kamu!”

[Yasin 36:60]


p/s : Kawan dengan seytan, kau jadi seytan. Kawan dengan manusia, kau jadi orang lain. Jadi lah diri sendiri kerana diri kau begitu mahal. It's your call

No comments: