MY PASSION

MY PASSION

Saturday, March 29, 2014

Episod Kau Rasa Kau Bahagia Tak? (part l)

Assalamualaikum,

Secara jujur, pernah tak korang bermonolog sedemikian?

"Kenapa orang lain bahagia tapi kenapa aku tak bahagia?"

Kalau ya, anda normal. Tak semua orang bahagia dan tak semua orang tak bahagia. Kadang2 Allah beri kebahagian dahulu kepada kita , kadang2 pula Allah beri ujian yang besar dahulu kemudian baru kebahagian. Jadi minggu ni aku nak cerita 5 sebab mengapa hati kita tak bahagia, asyik gundah gelana jer kan. Jadi mari kita tengok satu per satu.


Gambar kelas , kami bahagia sebab kami BAHAGIA ler :P

1) Pemarah
Orang yang ada sifat ni sentiasa rasa gelisah dan tidak tenang, ada saja perkara yang tak kena pada mata kasarnya, riwayat dari Bukhari dan Muslim menyatakan orang yang kuat ialah orang yang boleh mengawal kemarahannya, jadi orang kuat pemarah ni lemah lah yer :) Jangan nak marah2 sangat bro, pergi amik wudhuk dan solat sunat 2 rakaat. Jangan tunjuk sangat kemarahan pada orang, orang lain punya kemarahan  nak letak mana? 

2) Pendendam
Bagi orang pendendam, memang sukar menghilangkan dendamnya, apatah lagi kawan baik yang buat kita jadi pendendam. Dendam selalunya terjadi bila orang yang kita percayai telah tikam belakang kita satu kali, malah berkali2, islam tak mengajar kita untuk bermusuhan, jadi sebab itulah kita perlu maafkan orang lain walaupun ianya bukan salah kita. Barangsiapa meninggalkan pertengkaran, padahal dia yang salah, maka akan dibangunkan untuknya rumah di sekitar syurga. 

3)Hasad dengki
Aku rasa aku ada terang pasal benda ni dalam entry yang lepas2. Jadi  senang cerita hasad dengki ni datang bila kau fikir kau ni mulia dari orang lain, sebab tu tak bahagia bro. Jadi jom kita bersangka baik, buang hasad dengki tu, mungkin hari ni bukan tuah kau, mana tahu esok lusa tuah datang kat kau dengan taming sari sekali. Amacam? challenge accepted!

4) Bakhil/kedekut
Anda seorang yang jenis kedekut? sukar untuk berkongsi dengan orang lain? Takut harta anda habis jika bersedekah? Jika ya, maaf anda memang tak bahagia, Allah suka orang yang suka berkongsi harta benda/ilmu dengan orang yang memerlukan. Kalau kau kedekut dengan orang yg perlu pertolongan, kemungkinan orang pun akan kedekut dengan kau, jadi bila kau dalam kesusahan, kau pikir orang yang tadi tu akan tolong kau ker? tak bahagia brooo..kan?

5) Tamak
Jadi kedekut pun salah, jadi tamak pun salah jadi nak jadi yg macam mana? jadi biasa2 ja bro...teori dia mudah jer, jika hari ni kau dapat RM100, esok kau nak RM1000 dan seterusnya, jadi sifat tamak tu mula menguasai diri kau, syaiton apa tah lagi, bukan main syok la. syaitan yang gembira, kau yang tak bahagia. Apa cer?

So, itu jer buat santapan minda minggu ni, thanks atas lawatan ke blog murahan ni. jadi minggu depan aku akan habiskan lagi 5 mengapa hati kita tak bahagia. 

p/s: Bahagiaku Deritamu, Hatiku Hatimu, Siapa tahu, Kau tahu?

No comments: