MY PASSION

MY PASSION

Monday, August 26, 2013

Episod 10 Karakter Sahabat Sejati

Assalamualaikum, 

Yeah, minggu ni aku nak share lagi 10 karakter sahabat yang baik, yok sambil2 buang masa tu meh baca sikit.....

1. Hargai masa bersama
Menghargai setiap masa anda bersama dengan sahabat agar dia dapat sentiasa merasa dirinya dihargai dan disayangi.

2 Ikhlas hati
Bersahabat kena la ikhlas, seikhlas hati menerima kekurangan dan kecacatan tak kira sama ada sahabat kita itu anak orang kaya atau sebaliknya. 

3. Berikan sokongan 
Bila waktu kawan kita tu dalam keadaan kesusahan, berilah sokongan agar dia tau ada orang disampingnya yang ingin menolong. 

4. Tak pentingkan diri
Jika kawan kita itu perlukan bantuan kita, segeralah membantu dirinya secepat mungkin ketika dia memerlukan pertolongan kita. Mana tahu nanti kelak dia pulak yang membantu kita.

5. Ingat-ingat tarikh penting
sebagai seorang sahabat yang baik, mengingati tarikh lahir sahabat adalah satu cara mudah untuk eratkan lagi hubungan. Kebiasaanya aku akan set semua tarikh lahir kawan dalam fon sebagai reminder. 

6. Tak burukkan nama sahabat
Sahabat baik tidak samasekali memburukkan nama kawan dia, walaupun telah melakukan kesalah besar atau sesuatu yang tidak diterima sahabat lain. Selalunya kita lihat ramai rakan talam dua muka. 

7. Pendengar setia
Jadilah pendegar yang setia, bukan cinta jer kena setia tau! Jika kawan kita tu menceritakan masalahnya, dengarlah dengan tekun supaya kawan kita itu merasa senang hati dapat meluahkan masalahnya. Tapi jangan pula kita memburukkan lagi masalah dia dengan kata2 yang meremukkan hatinya.

8. Tak minta balasan
Yeah, kawan yang baik tidak mengharap jasanya dibalas dengan serta merta atau dengan wang. Sahabat yang baik menolong dengan ikhlas. Aku lihat ia sudah menjadi trend kawan akan memaksa rakannya memberi habuan selepas memberi pertolongan. Kalau kawan kita tu loaded tak apalah, buatnya dia sekadar kais pagi makan pagi macam mana pula tu?

9. Saling memahami
Sahabat yang baik memahami sifat masing2, sebagai contoh kalau kawan kita tu tak suka makan masakan kari, jangan pula korang belikan dia kari...ini korang faham2 sendirilah, maleh nak cerita lebih

10. Saling percaya mempercayai dan kuat amanah
Ha, bagi yang duduk ramai2 dalam satu rumah tu sifat ini sangat perlu diaplikasikan supaya tidak berlaku situasi yang tidak diingini contohnya, korang cari sendiri buahahaha~!

p/s: Kadang-kadang sahabat pun boleh jadi jodoh kita  heh heh heh heh heh heh heh *senyum lebar :}

No comments: